Régiós szinten tavaly több mint 2600, közúti áruszállításban résztvevő jármű ellen követtek el bűncselekményt. A magyar utakon a rendőrség 2016-ban ötven olyan bűncselekményt regisztrált, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármű volt.
A fuvarcégeknél a GPS alapú járműkövetés ma már alap védekezési forma az ilyen jellegű bűncselekmények ellen, de ez kiegészülhet egyéb informatikai megoldásokkal is.
A közúti árufuvarozók ellen elkövetett bűncselekmények száma tavaly riasztóan megugrott az európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) régióban: a legtekintélyesebb, ezeket az eseményeket regisztráló nemzetközi szervezet, a TAPA adatai szerint 2015-höz képest tavaly 72 százalékkal több ilyen jellegű káresemény történt. Európán belül Nagy-Brittaniából jelentették a legtöbb támadást, szám szerint 1188-at. Egy bűncselekményre vetítve az átlagos kár meghaladta a 68 ezer eurót, vagyis a húszmillió forintot. A legnagyobb kár viszont egy olasz kamionost érte, akinek járművéből négymillió eurónyi ékszert raboltak el a tavaly.
A veszteségek minimalizálása és a bűncselekmények megakadályozása és felderítése érdekében, a nemzetközi és hazai fuvarozói szektor szereplői egyre gyakrabban vesznek igénybe telematikai szolgáltatásokat szállítmányuk védelmében. A rakomány folyamatos nyomon követésének köszönhetően a központban azonnal látják, ha az autó elhagyja a számára kijelölt útvonalat, vagy ha a vezető túllépi a várakozási idejét, aminek hátterében akár egy rablás kísérlet is állhat.
“A közúti árufuvarozásban a rakományvédelem szektortól függetlenül fontos tényező; szinte bármilyen áru áldozatul eshet tolvajoknak. A legnagyobb fuvarozócégek már felismerték a GPS alapú rakományvédelem fontosságát, hiszen így a diszpécserközpont valós időben képes figyelni a nagy értékű áru útját, szokatlan eseménynél pedig szükség szerint beavatkozhat”- mondta Deszpot Károly, a WebEye telematikai cég ügyvezető igazgatója.
Magyarországon a nyomozás lezárásának dátumát figyelembe véve 2015-ben 101, míg 2016-ban ötven olyan bűncselekményt regisztrált a rendőrség, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármű volt.
A magyar adatokra reagálva a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) elmondta, támogat és ajánl minden olyan technikai eszközt, fejlesztést, mely az áruk biztonságát szavatolja, illetve csökkenti az árukárt okozó bűncselekmények számát. “Egyik fontos erőfeszítésünk, hogy a biztosító társaságok is vegyék figyelembe árukár biztosításai árképzésükben azt, ha egy vállalkozás a rakomány biztonságát növelő technikai eszközt, például GPS nyomkövetést, vagy raktérajtó nyitást érzékelő eszközöket vesz igénybe, ezzel csökkentve a biztosító kockázatát. Ez jelenleg nincs így” – mondta Dittel Gábor, a szervezet főtitkára.